piątek, 26 lipca 2013

Sól w diecie Ciężarówki

Zapewne nie jestem pierwszą osobą przestrzegającą Was, Drogie Ciężarówki, przed nadmiernym spożywaniem soli kuchennej oraz produktów bogatych w sód. Generalnie, częste dosalanie potraw nie jest wskazane nawet dla najzdrowszych obywateli, tym bardziej nie dla nas, Ciężarówek ;)

Duże ilości soli w diecie powodują przede wszystkim wzrost ciśnienia tętniczego (my, moje Drogie i tak mamy je już podwyższone, ze względu na wzrost objętości krwi krążącej w naszym organizmie) oraz (o zgrozo!) zatrzymywanie się wody w organizmie, a co za tym idzie- OBRZĘKI!!! Szczególnie o tej porze roku są one wybitnie niepożądane... ;)


Podobną reakcję organizmu wywołuje bardzo dobrze znany w polskiej kuchni dodatek do przypraw- glutaminian sodu... Został on stworzony z myślą o "ulepszeniu" smaku i nadaniu wyrazistości potrawie. Przykre jest to, że twórcą nawet się to udało. Szkoda tylko, że mieszanki bogate w glutaminian sodu są potwornie słone i aż kipią od ilości dodanych do nich konserwantów oraz innych sztucznych "pyszności". Nie dość, że nie wpływają one korzystnie na nasz organizm (wręcz przeciwnie- negatywnie działają na układ krążenia i znowu PUCHNIEMY), to dużo gorzej radzą sobie z nimi nereczki oraz wątróbka naszego Szkraba, nie wspominając o problemach z układem krążenia w przyszłości.


Zamiast ton soli czy przypraw bogatych w glutaminian sodu proponuję Wam używanie ziół. Wiem, wiem... powiecie pewnie, że oszalałam i teraz Wasze obiadki staną się zupełnie jałowe... Nic bardziej mylnego ;) Próbujcie! Jest wiele aromatycznych ziół, które nadają potrawom cudowny i niezwykle wyrazisty smak (estragon, tymianek, kolendra, itd.). Ten post nie ma na celu "zabronienia" Wam używania soli, tylko używania jej z głową. Możecie solić ziemniaki, ale dopiero na talerzu, po ich ugotowaniu. Dosalajcie mięso czy ryby, ale o połowę mniej niż zwykle. Natomiast wyrzućcie z domu wszystkie przyprawy, które zawierają GLUTAMINIAN SODU (już lepiej dodajcie szczyptę soli więcej do potrawy, zamiast używać tego świństwa)! Przypominam, że poza pewnymi dobrze znanymi przyprawami, ogromne ilości glutaminianu sodu zawarte są też w kostkach rosołowych, a przecież wystarczy wrzucić do garnka kawałek dobrego mięcha, dodać włoszczyznę i macie naturalnie uzyskany, pyszny smak zupy :)

Zaufajcie mi, do wszystkiego można się przyzwyczaić! ;) Nasz organizm potrzebuje około trzech tygodniu, żeby odzwyczaić się od ilości soli, którą spożywałyście do tej pory, także trzymam za Was kciuki! Myślcie o swoim Maleństwie i solcie o połowę mniej! ;)

Pozdrawiam serdecznie,
Dietetyczna Mama ;)


(zdjęcie- źródło ogólnodostępne w internecie:
 http://wiadomosci.dziennik.pl/wydarzenia/artykuly/381512,afera-solna-skazona-sol-w-bialym-serku.html)