piątek, 26 lipca 2013

Kwas foliowy- dlaczego jest taki ważny i w jakich produktach go znajdziemy

Na pewno każda z nas, już przy pierwszej wizycie, usłyszała od swojego ginekologa , że koniecznie musi zaopatrzyć swoją domową apteczkę w KWAS FOLIOWY. Wielu lekarzy zaleca suplementację już w momencie, kiedy zaczynamy planować ciążę, na dwa/ trzy miesiące przed planowanym poczęciem. Dlaczego jest to tak ważne dla rozwoju naszego płodu...?

W organizmie dorosłego człowieka, kwas foliowy odpowiada m.in. za nasze samopoczucie psychiczne, ale przede wszystkim wpływa na stan i rozwój komórek oraz system nerwowy, a także pobudza procesy krwiotwórcze (przede wszystkim powstawanie czerwonych krwinek), zapobiegając anemii.
U naszego Maluszka pełnie jeszcze ważniejsze role:

  • odpowiada za prawidłowy rozwój cewy nerwowej (nieprawidłowy rozwój prowadzi do bezmózgowia czy też rozszczepu kręgosłupa), 
  • wpływa także na prawidłowe przekazywanie cech dziedzicznych
Zalecaną dzienną dawką (w formie suplementu), wyznaczoną w 1997 roku przez Program Pierwotnej Profilaktyki Wad Cewy Nerwowej, jest 0,4 mg/ dobę. Nie przejmujcie się- każdy z gotowych suplementów dla kobiet w ciąży zawiera już dokładną, zalecaną dawkę, także nie musicie martwić się, że będziecie spożywać go w niewystarczającej ilości.

Dlaczego suplementacja jest ważna, skoro występuje on również naturalnie w żywności?
Ponieważ kwas foliowy jest wyjątkowo wrażliwy na wysoką temperaturę oraz na samo przechowywanie (zawartość tej witaminy w produkcie zmniejsza się aż o 50%!).

Nie zmienia to faktu, że jeżeli jesteście aktywne, dobrze, żebyście zwróciły uwagę także na produkty bogate w kwas foliowy. Ponieważ jest to witamina rozpuszczalna w wodzie (jej nadmiar jest wydalany z organizmu wraz z potem oraz moczem), nie musicie obawiać się, że "zjecie" jej za dużo :)

Oto lista produktów najbogatszych w kwas foliowy:
otręby pszenne, drożdże, soja, płatki kukurydziane wzbogacane, groch, fasola biała, szpinak, brukselka, brokuły, szparagi, jaja kurze, awokado, płatki owsiane, orzechy laskowe, świeży sok pomarańczowy, cieciorka, buraki, kiełki.




Życzę smacznego i nie żałujcie sobie zieleninki... ;)

Pozdrawiam,
Dietetyczna Mama ;)


(Zdjęcia- źródło ogólnodostępne w internecie: 
-http://dooktor.pl/artykuly-medyczne/ciaza/kwas_foliowy_w_ciazy.html,
-http://urodaizdrowie.pl/co-to-jest-kwas-foliowy-i-dlaczego-warto-go-wprowadzic-do-diety)