poniedziałek, 11 listopada 2013

Schabik z gruszką i granatem

Cześć DziewczynyJ

Przedstawiam Wam kolejny pomysł na smaczny i zdrowy obiad. Dzisiaj, naszym obiektem będzie SCHAB.


Schab jest, naturalnie, częścią świnki. Na pewno nie raz słyszałyście, aby unikać wieprzowiny, bo jest tłusta. Schab natomiast jest jednym z chudszych fragmentów tego gatunku mięska i śmiało można go jeść. Wieprzowina zawiera też dużo więcej żelaza, niż drób, dlatego nie należy zupełnie z niej rezygnować. W mojej kuchni stanowi ona miłe urozmaicenie… Jadam ją mniej więcej dwa razy w miesiącu. J


No tak… tylko ze schabem jest odwieczny problem… mianowicie, jak go zrobić, żeby nie był suchy? Nie jest to łatwe zadanie i niestety wymaga upieczenia kilku solidnie wysuszonych kawałków, żeby w końcu udało się upiec ten jeden, pyszny i soczysty! J Ale spokojnie… podzielę się z Wami moim sposobem. Nie obiecuję, że uda się za pierwszym razem, ale warto spróbować… ;) Zanim jednak opowiem Wam, jak to zrobić, zobaczcie jakie dodatki będą wspomagać smak naszego obiadowego mięsiwa… ;)


Na 4 porcje potrzebujemy:
- około 600 gramów schabu bez kości (bardzo dobre źródło pełnowartościowego białka, żelaza, cynku, witaminy B1 i B12)

- 3 ząbki czosnku (działa antybakteryjnie- chroni przed przeziębieniem)

-majeranek (cudowne zioło, które bardzo ładnie reguluje pracę naszych jelit)

- 2 łyżki oleju rzepakowego (źródło wielonienasyconych kwasów z rodziny omega-3, bardzo ważne dla rozwoju mózgu, siatkówki oka i układu nerwowego)

- sól, pieprz
- ½ szklanki wody



Jak to zrobić:
1. Schab faszerujemy czosnkiem (robimy dziurki i wtykamy całe ząbki w różne miejsca).
2. Przyprawiamy solą i pieprzem (wklepujemy przyprawy w mięso z każdej strony).
3. Rozgrzewamy patelnię, na którą wlewamy 2 łyżki oleju rzepakowego.
4. Na rozgrzaną patelnię kładziemy nasz kawał schabu i obsmażamy po 30 sekund z każdej strony (w ten sposób zamykamy pory mięsa i cały sok zostaje w środku, co sprawia, że mięso po upieczeniu jest bardziej soczyste).
5. Bierzemy brytfannę, do której wlewamy wodę, następnie układamy w niej nasz schab i przelewamy resztę tłuszczu z patelni.
6. Na wierzch mięska dodajemy duuużo majeranku.
7. Przykrywamy brytfannę, nastawiamy piekarnik na temperaturę 200 stopni i pieczemy około 40 minut. J



Na sos:
- 2 gruszki (dobre źródło błonnika pokarmowego- świetnie regulującego pracę naszych jelit, potasu, oraz witaminy C i kwasu foliowego)

- ½ owocu granatu – pestki (ostatnio owoc ten wzbudza ogromne zainteresowanie żywieniowców, którzy aż rozpływają się nad ilością korzystnych substancji w nim zawartych; jest bogatym źródłem witamin i składników mineralnych, a w tym antyoksydantów chroniących nas przed zmianami nowotworowymi)

- soku z połowy cytryny (bogate źródło witaminy C- antyoksydantu chroniącego nasze komórki przed zmianami nowotworowymi oraz przeziębieniem J )

- łyżeczkę miodu (naturalny lek, działający antybakteryjnie- świetny w okresie jesienno- zimowym)

- sól i pieprz do smaku

- łyżka oleju rzepakowego (źródło wielonienasyconych kwasów z rodziny omega-3, bardzo ważne dla rozwoju mózgu, siatkówki oka i układu nerwowego)



Jak to zrobić:
1. Gruszki kroimy w kostkę.
2. Na rozgrzaną patelnię wlewamy olej, następnie (po minucie) dodajemy gruszki oraz miąższ granatu (pestki).
3. Przykrywamy pokrywką i dusimy około 10 minut na średnim ogniu.
4. Po 10 minutach (kiedy gruszki już zmiękną) dodajemy miód, sok z cytryny oraz przyprawy, podduszamy jeszcze 2-3 minuty.

I już!


Smacznego!

Pozdrawiam serdecznie,

Dietetyczna Mama ;)


P.S.
Ciężarówki, które są Ciężarówkami od niedawna zachęcam do czytania wcześniejszych postów (zaczynając od września). Znajdziecie tam informacje dotyczące radzenia sobie ze zgagą, zaparciami, niedokrwistością i wiele, wiele innych :)
Zapraszam również do odwiedzania mojej strony na facebook'u:
www.facebook.com/dietetycznamama