poniedziałek, 23 czerwca 2014

Dlaczego tłuszcze są ważne w diecie dziecka?

Hej Panienki!

Ostatnio wspominałam o tym, że dodawanie dobrego tłuszczu do pokarmów przygotowywanych dla naszych Pociech jest bardzo ważne. Dzisiaj napiszę dlaczego jest to takie istotne i dlaczego nie należy ich ograniczać.


Zacznę od tego jakie tłuszcze możemy dostarczać do naszego organizmu. Tłuszcze dzielimy na roślinne i zwierzęce (tu myślę, że wyjaśnienia nie są niezbędne… ;)) innym podziałem, jest podział na tłuszcze (tzw. kwasy tłuszczowe) nasycone i nienasycone (z czego te drugie dzielimy jeszcze na wielonienasycone i jednonienasycone).


Prawda jest taka, że zarówno nasycone jak i nienasycone kwasy tłuszczowe występują razem w 90% produktów. Sztuka jednak polega na tym, aby wybierać przede wszystkim te, które mają w swoim składzie przewagę tych nienasyconych (omega- 3 i omega-6). Gdzie ich szukać? Przede wszystkim w roślinach (olejach roślinnych). W kwasy tłuszczowe nasycone obfitują tłuszcze zwierzęce. Jednak należy pamiętać o tym, że dla pełnej równowagi naszego organizmu musimy dostarczać zarówno jedne, jak i drugie kwasy tłuszczowe (z, jak już wspominałam, przewagą tych nienasyconych).



U Niemowlaka tłuszcze stanowią około 50 % wartości energetycznej, co robi z nich podstawowy składnik odżywczy w diecie Malucha. Im dziecko jest starsze, odsetek tłuszczu w diecie zmniejsza się, jednak nadal (nawet u dorosłych- zdrowych, bez problemów z za wysokim cholesterolem i miażdżycą) wynosi on 25-30% dziennej wartości energetycznej.



Jakie są zadania tłuszczu w naszym organizmie: - są elementem strukturalnym błon komórkowych,
- odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego,
- wpływają na funkcjonowanie mózgu,
- odpowiednia ich podaż usprawnia nasz układ immunologiczny (chronią przed chorobami)
- omega-3 obniżają poziom cholesterolu LDL (powszechnie uznawanego za ten „zły”) oraz podwyższają poziom cholesterolu HDL (uznawanego za ten „dobry”), ponadto hamują rozprzestrzenianie się komórek nowotworowych, ujędrniają skórę, zapobiegają nadwadze oraz otyłości, a także zmniejszają ryzyko tworzenia się blaszki miażdżycowej,
- omega-6 natomiast odpowiada za prawidłowe gojenie się ran, funkcjonowanie wątroby, funkcjonowanie nerek, a także wspomaga zapobieganie zakażaniom.



Omega- 3 znajdziemy w oleju lnianym, rzepakowym oraz sojowym oraz we wszystkim pochodzącym z morza ;) (ryby, skorupiaki, wodorosty, tran), a także w nasionach soi, pestkach słonecznika, dyni, orzechach i żółtkach jaj.


Ciekawostka
Kwasy omega-3 łatwiej wchłaniają się, kiedy połączymy je z zielonymi warzywami i produktami bogatymi w witaminę E! J



Omega-6 szukaj w olejach- słonecznikowym, sojowym, sezamowym, kokosowym, kukurydzianym, winogronowym.




Co z tym cholesterolem?
Czy warto od niego stronić? Owszem, jeżeli jego poziom w naszym organizmie przekracza ogólnie przyjęte normy, ponieważ wpływa wówczas na rozwój miażdżycy. Jeżeli natomiast nasze wyniki nie są niepokojące- nie powinnyśmy ograniczać go do zero, ani w naszej diecie, a tym bardziej w diecie dziecka.

Po co naszemu organizmowi cholesterol? Jest odpowiedzialny za bardzo ważne funkcje, np. jest niezbędny do produkcji kwasów żółciowych, licznych hormonów (których prawidłowe wydzielanie ma kluczową rolę w funkcjonowaniu naszego organizmu!), a także odpowiada za syntezę witaminy D (tak istotnej dla tworzenia zdrowego i mocnego kośćca naszych Pociech).



Dlatego też, moje Drogie, dbajcie o nerwowy rozwój swoich Brzdąców! Nie namawiam Was do zabierania Maluchów na frytki czy pizzę, wręcz przeciwnie, ale zachęcam do dodawania do potraw zdrowych tłuszczów roślinnych oraz dobrego gatunkowo masła. Dostarczą one organizmowi dziecka odpowiednią ilość cholesterolu potrzebną do prawidłowego rozwoju układu  nerwowego.




Tyle informacji na dziś! ;) Następnym razem napiszę Wam jakie konkretnie tłuszcze należy podawać naszym Słodziakom... ;)



Trzymajcie się Kochane,
Pozdrawiam serdecznie,

Dietetyczna Mama ;)



P.S.
Zapraszam serdecznie do odwiedzania mojej strony: www.facebook.com/dietetycznamama
Wszystkie te  z Was, które są jeszcze Ciężarówkami zapraszam do czytania wcześniejszych postów (zaczynając od lipca). Znajdziecie tam mnóstwo porad dotyczących żywienia w czasie ciąży oraz przepisy na smaczne, zdrowe i wartościowe potrawy. Zachęcam…. J



<zdjęcia- źródło ogólnodostępne w internecie:
-http://dietto.pl/porady-%C5%BCywieniowe/chcesz-aby-twoje-dziecko-bylo-malym-geniuszem-podawaj-mu-zdrowe-tluszcze/>