poniedziałek, 17 lutego 2014

Dlaczego DHA są tak ważne w diecie karmiącej Mamy?

Cześć Dziewczyny!

Tyle mówi się o korzystnych właściwościach kwasów tłuszczowych DHA (omega-3), szczególnie  zaleca się ich suplementację w okresie ciąży (o tym już pisałam) oraz w okresie laktacji (o tym będzie dzisiaj;)). Dlaczego są one takie istotne?



Wiemy już o tym, że priorytetem dla naszego organizmu jest wytwarzanie mleka dla potomka. Dopiero w dalszej kolejności wszystkie wartościowe składniki rozprowadzane są po naszym ciele. Bywa też tak, że mimo zmniejszonej laktacji (ilościowo)- jakość pokarmu pozostaje na stałym poziomie.



Zaleca się spożywać 200 mg DHA w ciągu doby (jeżeli jednak ryby morskie rzadko goszczą  diecie karmiącej, zaleca się zwiększenie przyjmowania DHA do 400- 600 mg na dobę).




DHA jest jednym z niewielu składników, których ilość w mleku matki, uzależniona jest od ilości ich przyjmowania wraz z dietą. Mówi się, że kwasy te, w dużym stopniu odpowiadają za rozwój funkcji poznawczych u naszego Malucha, a także sprzyjają rozwojowi intelektualnemu (dzieci karmione mlekiem matki od pierwszych dni życia cechowały się wyższym ilorazem inteligencji od tych karmionych od początku mlekiem sztucznym). Udowodniono także, że odpowiednia podaż DHA w pierwszym miesiącu życia Malucha zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia infekcji dróg oddechowych oraz, do szóstego miesiąca życia dziecka, znacząco skraca czas utrzymywania się objawów choroby.

Naukowcy zgadzają się również co do tego, że odpowiednie przyjmowanie przez matkę DHA wspomaga rozwój mózgu dziecka. Badania wskazują też na dodatkowe korzyści, takie jak zmniejszenie ryzyka wystąpienia alergii u niemowląt.


To jeszcze nie koniec cudownych właściwości kwasów tłuszczowych z rodziny omega- 3. Są one też składnikiem błon komórkowych (jako elementy budulcowe), biorą udział w ochronie antyoksydacyjnej komórek, mają bezpośredni wpływ na ekspresję genów. Znaczna ich ilość znajduje się  w siatkówce oka, dlatego  w szczególny sposób wpływają na funkcjonowanie oraz jego rozwój.



Jeżeli chodzi o bezpośrednie korzyści dla nas samych, to stwierdzono, że odpowiednia ilość dostarczanych do organizmu DHA korzystnie redukuje poziom triglicerydów w surowicy krwi matki oraz wpływa pozytywnie na profil lipidowy.




Wiele badań wskazuje na to, że suplementowanie kwasów tłuszczowych z grupy omega- 3 u kobiet karmiących wpływa korzystniej na rozwój psychoruchowy, inteligencję, sprawność narządu wzroku, sprawność językową oraz pamięć  dzieci niż  u matek, które nie suplementują lub nie spożywają tych kwasów w odpowiednich ilościach.



Gdzie w żywności znajdziemy najwięcej DHA:
- ryby morskie (łosoś, makrela, tuńczyk, śledź),
- olej lniany,
- algi morskie,
- jajka,
- orzechy,
- tran oraz olej z wątroby rekina.




Drogie Mamuśki oraz Brzuchatki, pamiętajcie, że dostarczanie do organizmu kwasów z rodziny omega-3 jest nie tylko szalenie ważne dla naszego organizmu, ale przede wszystkim ma ogromne znaczenie w rozwoju naszej Pociechy! J

Jedzcie rybki a do sałatek dodawajcie oleje roślinne! J

Pozdrawiam Was serdecznie!

Dietetyczna Mama ;)




P.S.
Zapraszam serdecznie do odwiedzania mojej strony: www.facebook.com/dietetycznamama
Wszystkie te  z Was, które są jeszcze Ciężarówkami zapraszam do czytania wcześniejszych postów (zaczynając od lipca). Znajdziecie tam mnóstwo porad dotyczących żywienia w czasie ciąży oraz przepisy na smaczne, zdrowe i wartościowe potrawy. Zachęcam…. J




(zdjęcia- źródło ogólnodostępne w internecie:
-http://www.dluzszezycie.pl/artykuly-o-zdrowiu/serce-i-uklad-krazenia/kwasy-omega-3-najczystsze-kwasy-EPA-DHA
-http://www.umysl.pl/umysl/981.php)